ANASAYFA arrow right Siyaset

"Ergenekon yok, JİTEM var"

"Ergenekon yok, JİTEM var"
YAYINLAMA: 16 Nisan 2020 / 02.44
GÜNCELLEME: 16 Nisan 2020 / 02.44
“Ergenekon” davasında “28 Şubat” soruşturması kapsamında tutuklu olan emekli Orgeneral Teoman Koman dinlendi.
Ergenekon Davası'nda tanık olarak dinlenen emekli Orgeneral Teoman Koman, "Ergenekon diye bir örgüt duymadım" dedi. 28 Şubat soruşturması kapsamında tutuklu bulunan 76 yaşındaki emekli Orgeneral Teoman Koman, "JİTEM'i duydum. Hatta 'Yoktur' deyince kıyamet koptu. Güneydoğu'da o tarihte görev yapan kişiler kendi aralarında kurmuşlar. Bunlar yasaklanmış. Benim tarafımdan da yasaklandı" dedi.

İstanbul 13. Ağır Ceza Mahkemesi'de görülen Ergenekon Davası'nda dava sanıklarından emekli Tuğgeneral Veli Küçük ve İşçi Partisi Genel Başkanı Doğu Perinçek'in savunma tanığı olarak gösterdiği emekli Orgeneral Teoman Koman dinlendi. Koman kimlik tespiti sırasında adresinin sorulması üzerine "Fenerbahçe Orduevi askeri lojmanları" dedi. Mahkeme Başkanı Hasan Hüseyin Özese, "Başka bir suçtan tutuklu musunuz?" diye sorması üzerine tanık Teoman Koman, "Hayır tutuklu değilim" diye cevap verdi. Tanık Koman biraz bekledikten sonra, "Hayır tutukluyum. Doğru söylüyorsunuz" dedi. "Kullandığınız telefon numarası nedir?" şeklindeki soruya tanık Koman, "Telefonlarımı aldıkları için hiçbirini kullanamıyorum" diye cevap verdi. Mahkeme Başkanı Özese cezaevine girmeden önce kullandığı telefon numarasını sorması üzerine tanık Koman numarasını mahkemeye söyledi.

"VELİ KÜÇÜK'Ü GİRESUN'A BEN TAYİN ETTİRDİM"
76 yaşında olan ve Mahkeme Başkanı Özese'nin sorularını anlamadığı için tekrarlattıran Teoman Koman, 1986-1988 yılları arasında Milli Güvenlik Kurulu Genel Sekreter Yardımcılığı, 1988-1992 MİT Müsteşarlığı, 1995-1997 yılları arasında da Jandarma Genel Komutanlığı yaptığını söyledi. Mahkeme Başkanı Özese'nin "Dava sanıklarından Veli Küçük'ü tanır mısınız?" diye sorması üzerine tanık Koman, "Veli Küçük'ü tanırım. Ben Jandarma Genel Komutanı olduğum dönemde jandarma subayıydı ve terfi bekliyordu. Giresun'a ben tayin ettirdim. Bilecik'te Tugay Komutanlığı yaptı. 1995'te Kocaeli Jandarma Komutanlığı döneminde Küçük ile tanıştım. Ben 1997 yılında da emekli oldum" diye konuştu.

"ERGENEKON DİYE BİR ÖRGÜT DUYMADIM"
Dava sanıklarından İşçi Partisi Genel Başkanı Doğu Perinçek'i tanımadığını ve hiç karşılaşmadıklarını anlatan tanık Teoman Koman, sorular üzerine "İddia edilen Ergenekon diye bir örgüt duymadım" dedi.

"JİTEM'İ DUYDUM"
Mahkeme Başkanı Özese, "JİTEM diye bir birim duydunuz mu?" şeklindeki sorusu üzerine tanık Teoman Koman, "Duydum. Hatta yoktur deyince kıyamet koptu. Jandarma istihbarat kurumu olarak, kendi arasında personelle kurulmuş. Böyle bir devlet kurumu yoktur. 'JİTEM yoktur. Kötü niyetli insanlar kullandı' diye bir emir yayınlandı. Güneydoğu'da o tarihte görev yapan kişiler kendi aralarında kurmuşlar. Bunlar yasaklanmış. Benim tarafımdan da yasaklandı" dedi.

"ARİF DOĞAN'I TANIMAM"
Dava sanıklarından emekli Albay Arif Doğan'ı tanımadığını söyleyen Tanık Koman, "Arif Doğan'ı gördüm ama hiç konuşmam yoktur. Arif Doğan ile fikir alışverişim yoktur" dedi. Arif Doğan'ın "JİTEM'i ben kurdum" şeklindeki iddiaları hatırlatılınca da "Haberim yok. JİTEM'in yaptığı faaliyetlerden de haberim yok" şeklinde konuştu. Öte yandan sabahki oturuma katılamayan davanın tutuklu sanıklarından Veli Küçük ve Doğu Perinçek de duruşmaya katıldı.

VELİ KÜÇÜK'E FAİLİ MEÇHULLERİ SORDUM
Koman Jandarma Genel Komutanı olduğu dönemde, Kocaeli İl Jandarma Alay Komutanı olan Veli Küçük'ü ziyaret ederek faili meçhul cinayetleri sorduğunu söyledi. Teoman Koman, "Jandarma Genel Komutanlığı’na gelene kadar Veli Küçük’ü tanımıyordum. Komutanlığa geldiğimde, Veli Küçük terfi sırasındaydı. İzmit’te Jandarma Komutanı'ydı. İzmit’e gidip Veli Küçük’ü ziyaret ettim. Birlikte yemek yedik. İzmit’teki cinayetleri sordum. ‘İstanbul’da öldürüp getirip buraya atıyorlar’ dedi" diye konuştu.

Teoman Koman ifadesinin ardından mahkeme heyetinin savcının ve avukatların sorularını yanıtladı. Duruşma savcısı Murat Dalkuş, dosyada bulunan "Türkiye'yi biçimlendiren Kemalist generalin portresi" isimli belgede Cem Ersever'in, Teoman Koman tarafından tebrik edildiğinin yer aldığını belirterek, Ersever'i tanıyıp tanımadığını sordu. Tanık Koman ise "Hiç karşılaşmadım. Aramızda da bir yazışma olmadı" diye cevap verdi. Savcı Dalkuş'un, "Bu dosyada isminiz Veli Küçük'ü savunanlar arasında geçiyor" demesi üzerine Teoman Koman ise "Ben komutanım, o da emrimdeki bir general. Elbetteki bir araya geldik. Basında 'Veli Küçük'ü general yapan komutan' olarak adım geçiyor. Hiç kimse, hiç kimseyi tek başına general yapamaz. Plan dahilinde böyle bir savunma içine girmedim ama çalışkan bir personel olduğunu söylemişimdir" diye konuştu.

Veli Küçük'ü övüp övmediği sorulan Koman, "İyi bir general olduğunu, çalışkan bir general olduğunu söylemişimdir. Bunun ötesinde birşey yapmadım" dedi. Tutuklu sanık İşçi Partisi Genel Başkanı Doğu Perinçek de Koman'ın 11 yıl boyunca Türkiye'nin iç ve dış güvenliğiyle ilgili en üst düzeyde sorumluluklar yüklendiğinin altını çizerek "Göreviniz süresince iddia edilen Ergenekon örgütünün varlığı hakkında bir duyum ve istihbaratla karşılaştınız mı?" diye sordu. Tanık Teoman Koman ise, "Hayır" diye konuştu.

MİT ŞEMASI SORULDU
Dava sanıklarından Doğu Perinçek, "Dava dosyasına iddia edilen Ergenekon örgütünün MİT tarafından yapılmış şeması gönderildi. Siz bu şemada Ergenekon örgütünün en üst komitesinde yer alıyorsunuz" diyerek sorusuna başladı. Ancak Mahkeme Başkanı Hasan Hüseyin Özese araya girerek, "Teoman Bey, Doğu Perinçek’in bahsettiği şema mahkeme tarafından açıklanmadı. Bunlar Doğu Perinçek’in iddiası" diyerek uyarıda bulundu. Tanık Teoman Koman’ın "Görebilir miyim?" demesi üzerine Doğu Perinçek iddia edilen şemayı Koman’a mübaşir aracılığla gönderildi. Şemayı inceleyen Koman, "Ben böyle bir şemayı daha önce dergilerden görmüştüm. O şemada ikinci sıradaydım, şimdi üçüncü sıraya düşmüşüm" dedi. Koman'ın bu sözleri salonda gülüşmelere neden oldu.

"BEN BÖYLE BİR ŞEMA GÖRMEDİM"
Doğu Perinçek, Koman’a “Bu şemayı dosyaya gönderen MİT ön yazısında, bu şemanın 2001 yılında gözaltına alınan Tuncay Güney’in İstanbul Emniyeti’ndeki mülakatında anlattıklarına dayandığını söylüyor. Tuncay Güney ifadesinde Ergenekon örgütünden bahsediyor. Sırasıyla eski Genelkurmay Başkanı İsmail Hakkı Karadayı, Hüseyin Kıvrıkoğlu, Eşref Bitlis, Teoman Koman ve Rasim Betir’in Ergenekon örgütünün tepesinde olduğunu söylüyor. MİT de Tuncay Güney’in anlatımlarna göre bu şemayı yapıyor. Siz, saydığımız bu komutanlarla bir Ergenekon örgütü kurdunuz mu, yönettiniz mi? Siz Ergenekon örgütün üst düzey komitesinde misiniz?" diye sordu.

Soruyu "Hayır" diye yanıtlayan Koman “Ben böyle bir şema görmedim. Bir araya gelmesi mümkün olmayan isimler sıralanmış. Saçma bir şema. Buna ancak saçma denir" diye konuştu. Doğu Perinçek “Eski MİT Müsteşarı Şenkal Atasagun da ‘saçma’ dedi, sizin gibi. Atasagun sizin emrinizde çalıştı. Doğru söyler mi?" diye sordu. Koman da "Evet" diye yanıtladı. Doğu Perinçek’in MİT Kontrterör Dairesi konusunda bildiklerini sorması üzerine Teoman Koman, "Benden önce kurulmuş ve kapatılmış. Başınada Mehmet Eymür getirilmiş ama bunlar benden önceydi" dedi. Doğu Perinçek’in "Hizbullah örgütünün MİT tarafından kurulduğu iddiası doğru mu?" sorusunu tanık Koman, “Ona da saçma derim. Ben 1992 yılında MİT’ten ayrıldığımda herkes Hizbullah’ın ne olduğunu anlamaya çalışıyordu. Herkes dediğim Emniyet, Jandarma" dedi.

TEOMAN KOMAN: VELİ KÜÇÜK'E CİNAYETLERİ SORDUM
Mahkeme Başkanı Özese'nin, Veli Küçük’ü tanıyıp tanımadığı sorusu üzerine Koman şunları anlattı:

"Jandarma Genel Komutanları, Jandarma’dan gelmez. Kara Kuvvetleri bünyesinden atanır. O nedenle Jandarma Genel Komutanlığı’na gelene kadar Veli Küçük’ü tanımıyordum. Komutanlığa geldiğimde, Veli Küçük terfi sırasındaydı. İzmit’te Jandarma Komutanıydı. İzmit’e gidip Veli Küçük’ü ziyaret ettim. Birlikte yemek yedik. İzmit’teki cinayetleri sordum. ‘İstanbul’da öldürüp getirip buraya atıyorlar’ dedi".

"EĞER BÖYLE İŞLER İÇİNDE OLDUĞUNU BİLSEYDİM HAKKINDA İŞLEM YAPARDIM"
Emekli Tuğgeneral Veli Küçük’ün kızı ve avukatı Zeynep Küçük de Ergenekon şemasından söz ederek "Bu şemada Veli Küçük örgütün askeri kanadı ile sivil ayağı arasında köprü eleman olarak gösteriliyor. Bu konuda bilginiz, görgünüz var mı?" diye sordu. Tanık Koman, "Bunlar saçmadır, yalandır. Ben 1950 mezunuyum. Necip Torumtay 1944 mezunudur. Torumtay general iken ben belki üsteğmendim. Bu isimlerin bir arada olması fiziken mümkün değil. Bu şemadaki askerlerin aynı anda MGK’de olması mümkün değil" dedi. Avukat Zeynep Küçük’ün “Veli Küçük’ün, Ergenekon örgütünün asker ayağı ile sivil ayağı arasında köprü görevi yaptığına ilişkin bilginiz var mı?" sorusu üzerine Koman “Eğer böyle işler içinde olduğunu bilseydim hakkında işlem yapardım" diye konuştu. Duruşma Teoman Koman'ın dinlenmesi ile devam ediyor.

İlginizi Çekebilir
Ankara'da tarihi gün: 6 muhalefet partisi liderleri imzayı attı
Ankara'da tarihi gün: 6 muhalefet partisi liderleri imzayı attı
CHP, İYİ Parti, Saadet Partisi, Demokrat Parti, DEVA ve Gelecek Partisi genel başkanları, “Güçlendirilmiş Parlamenter Sistem'' üzerine Ankara'da bir araya geldi. Liderler...
#Siyaset / 28 Şubat 2022
Altı muhalefet partisinin açıkladığı Mutabakat Metninde 25 kritik madde
Altı muhalefet partisinin açıkladığı Mutabakat Metninde 25 kritik madde
CHP, İyi Parti, Saadet Partisi, Gelecek Partisi, Demokrat Parti ve DEVA Partisi'nin aylardır süren “Güçlendirilmiş Parlamenter Sistem” çalışmasında uzlaştıkları Mutabakat...
#Siyaset / 28 Şubat 2022
6 parti, parlamenter sisteme dönüş çalışmasını kamuoyu ile paylaşacak
6 parti, parlamenter sisteme dönüş çalışmasını kamuoyu ile paylaşacak
Ekim ayından bu yana hazırlığı devam eden metin 3 bölümden oluşuyor. İlk bölümde parlamenter sisteme dönüşün nedenleri anlatılacak.
#Siyaset / 27 Şubat 2022
DEVA Partisi’ne katıldılar
DEVA Partisi’ne katıldılar
Aslen Halfetili olan ve Şehitkamil ilçesinde ikamet eden Arslan ailesi 8 Şubat Mahallesinde bir salonda düzenlenen törenle AK Parti’den istifa ederek DEVA Partisi’ne katı...
#Siyaset / 18 Şubat 2022
6 partinin genel başkanları 12 Şubat'ta bir araya gelecek
6 partinin genel başkanları 12 Şubat'ta bir araya gelecek
CHP Sözcüsü Faik Öztrak, “Güçlendirilmiş parlamenter sistemin son hali için Genel Başkanımızın daveti üzerine 6 partinin genel başkanları 12 Şubat Cumartesi günü bir aray...
#Siyaset / 06 Şubat 2022
Milletvekilleri, vatandaşın fatura sıkıntısını dile getirdi
Milletvekilleri, vatandaşın fatura sıkıntısını dile getirdi
AKP Genel Başkanı ve Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın, önceki gün partisinden bir grup milletvekiliyle gerçekleştirdiği kahvaltılı toplantının ana gündemi ekonomiydi...
#Siyaset / 04 Şubat 2022
Yorumlar
Yorumlar
* Bu içerik ile ilgili yorum yok, ilk yorumu siz yazın, tartışalım *